Det er helt essensielt at du velger en betalingsløsning som passer for din nettbutikk for å få lave kostnader, tilfredsstillende konverteringsrate og en god kundeopplevelse. Det er flere hensyn som må tas når du skal velge betalingsløsning, blant annet at løsningen kan integreres med nettbutikk-plattformen din og er brukervennlig for både deg og kunden. Her går vi gjennom de viktigste faktorene for at du skal kunne velge riktig betalingsløsning for din nettbutikk.

Hvordan du kan ta betalt på nettbutikken din

Du trenger noe som kalles for Payment Service Provider (PSP), også kalt for kortinnløser, hvis du ønsker å la kundene dine betale for varer og tjenester ved hjelp av bankkort. Du bør vurdere om du ønsker å bruke en betalingsløsning som inkluderer kortinnløsning, eller om du ønsker å bruke en tredjepart som håndterer betalingene.

Kort fortalt er kortinnløseren den som håndterer selve betalingen og videresender midlene til bankkontoen din. Betalingsleverandøren er bindeleddet mellom nettbutikken og kortinnløseren. Nedenfor skal vi se nærmere på gode betalingsleverandører som tilbyr løsninger både med og uten kortinnløser.

Gode betalingsalternativer i Norge

Collector Bank, Dibs Easy, Klarna og VIPPS som gode alternativer til betaling i Norge. De tilbyr ulike løsninger, blant annet kortbetaling, fakturabetaling og komplette kasseløsninger som inkluderer faktura, kort og nedbetalingsplan. Fordelen med sistnevnte er at du som regel ikke har behov for tredjeparter som kortinnløsere.

Collector Bank er en betalingsløsning som tilbyr faktura for netthandel og brukes av store nettbutikker som Boozt og Nelly. Dibs tilbyr både faktura og kortbetaling, samt en totalløsning som kalles for DIBS Easy. Det gjør at du enkelt kan ta betalt med både kort og faktura, og du trenger ikke en egen avtale med tredjeparter for å bruke betalingsløsningene.

Klara er et svært populært alternativ med egen kasselsøning som kalles for Klarna Checkout. Kunden kan betale med kort, faktura eller velge å betale ned beløpet gjennom sin kundekonto hos Klarna. Du kan også velge å bruke enkelte løsninger som Klarna Faktura, fremfor å bytte ut hele kasseløsningen din. Innløseravtale er inkludert i Klarna Checkout, og du trenger dermed ikke en tredjepart for å bruke tjenestene.

Vipps er i dag et godt alternativ for mange nettbutikker. Du kan enkelt øke konverteringsrate og brukervennlighet ved å ta i bruk dagens innovative og moderne betalingssystem. Kunden betaler via mobiltelefonen, og terskelen for å kjøpe blir ofte lavere når kunden ikke trenger å lete etter lommeboken eller angi kortopplysninger. Per i dag brukes Vipps av over tre millioner nordmenn, og du når dermed ut til en stor kundegruppe. Kunden behøver bare å angi telefonnummeret sitt og deretter betale inne i Vipps sin app på bare ett klikk.

Hvorfor det er viktig å velge riktig betalingsløsning

Noen av de viktigste kriteriene for å velge riktig betalingsløsning for nettbutikken din er kostnader, konverteringsrate og brukeropplevelse. Det er disse tre vi kommer til å gå nærmere innpå i denne artikkelen, men det anbefales at du også har følgende punkt i tankene ved valg av betalingsløsning:

•   Kundeservice: Du bør raskt kunne få hjelp med tekniske problemer
•   Internasjonale løsninger: Du bør sjekke at betalingsløsningen er akseptert i utlandet
•   Sikkerhet: Kundens personlige opplysninger blir lagret trygt
•   Eierskap: Er det du eller betalingsløsningen som eier kundeopplysninger?

Kostander og avgifter er noe av det første du bør vurdere når du skal velge betalingsløsning, og undersøk etableringskostnader og månedsavgifter nøye. Det er viktig at du skaffer deg en komplett oversikt for å være sikker på at betalingsløsningen passer for budsjettet ditt. Det finnes løsninger som er godt tilrettelagt for både nyetablerte og større bedrifter, for eksempel Klarna og Vipps. Det gjør det enklere å skalere bedriften din på sikt, etterhvert som budsjettet øker.

Et annet viktig punkt er konverteringsrate, og denne henger dessuten sammen med brukeropplevelsen. DIBS Easy og Klarna er gode eksempler på løsninger som lar tilbakevendende kunder betale med bare ett klikk. Systemet husker på kundens opplysninger, slik at de slipper å fylle ut opplysninger hver gang de ønsker å handle hos deg.

Det kan være fordelaktig for både kundeopplevelsen og konverteringsraten å tilby flere forskjellige betalingsmetoder. Du kan nemlig øke salgstallene dine ved å la kunden velge den betalingsløsningen som er mest optimal for dem. Det er viktig å gjøre handleopplevelsen så enkelt og problemfri som mulig for kunden for å øke konverteringen.

Det anbefales å tenke over hvilke betalingsløsninger som passer for målgruppen din. Unge voksne setter for eksempel pris på å kunne betale med VIPPS, samtidig som fakturabetaling og mulighet for nedbetaling er et godt alternativ for deg som selger mer kostbare tjenester og produkter.

Betalingsløsninger som integreres med nettbutikken

De fleste betalingsløsningene lar seg enkelt integrere med Shopify, Magento, BigCommerce og andre store plattformer, takket være et godt API. De fleste betalingsløsningene har en oversikt over hvilke plattformer som støttes på nettsiden sin.

Det er verdt å nevne at komplette betalingsløsninger som Klarna og Dibs gir deg en god og enkel oversikt over regnskapet, ettersom du har alle betalinger samlet på ett sted. Du kan dermed velge å få en samlet utbetaling til kontoen din, og regnskapsføringen går fortere unna.

Share this post
Facebook Twitter