GaitLine - Multi-store D2C/B2B

Etter flere år med Magento 2 ønsket GaitLine mer fleksibilitet, lavere kostnad og en bedre B2B løsning. Valget falt på Shopify Plus, og vi i Think Commerce fikk jobben med å skape den nye digitale netthandel løsningen til GaitLine.

Fra Magento 2 til Shopify Plus

GaitLine er et Norskutviklet skomerke som selger både direkte til kunde (D2C) og til sko og sportsbutikker (B2B) i Norden, Europa og USA. De har vokst raskt siden de lanserte i 2014, og i midten av 2022 kom GaitLine til Think Commerce for å finne ut mer om Shopify Plus og evaluere platformen som et alternativ til deres løsning på Adobe Commerce (Magento 2 Commerce). 

Etter å ha lært mer om Shopify Plus som plattform og oss som byrå, ønsket GaitLine at Think Commerce ledet arbeidet med å bygge deres nye digitale plattform for B2B og B2C som er enkel i drift, og skalerbar med mer investeringer og økt salg.

Om prosjektet

Think Commerce og GaitLine startet prosjektet i August 2022. Første fokus var å migrere D2C butikkene fra Magento 2 til Shopify Plus før Black Friday.  Fokus var å holde overordnet design enkelt for å få alt innhold og produkter over til Shopify, samtidig at vi bygget en fleksibel plattform for fremtidig vekst for GaitLine.

Vi satt opp 5x D2C storefronts for å håndtere salg i Norge, Sverige, Danmark direkte, men samtidig også ha en EU butikk og en US butikk som håndterer salg utenfor EU. 

Mot slutten av 2022 begynte vi også å bygge den nye B2B butikken til GaitLine. Et av problemene med Magento var at de aldri fikk på plass en B2B portal som kundene kan bruke og derfor måtte alle B2B ordre bli lagt inn i admin av selgerene til GaitLine. Dette var en av hovedmålene med prosjektet ved å bruke Shopify’s nye B2B løsning for å skape en B2B butikk der sko og sportsbutikker kan gå inn å bestille sko selv. Dette ble lansert i Norge, Sverige, Danmark og EU i January 2023 som en av de første med denne løsningen i Europa.

Suksess

GaitLine.no gikk live med Shopify Plus bare noen få uker før Black Friday, og lansering og håndtering av Black Week salget ble gjort mye enklere ved hjelp av Launchpad der vi kunne planlegge og automatisk sette i gang og stoppe salget på et tidspunkt som GaitLine bestemte.

De har hatt en fantastisk økning de på konverteringsgraden i de første 90 dagene sammenlignet med samme periode på Magento året før, og er nå klar for å pushe GaitLine både nasjonalt og internasjonalt.

Shopify Plus Think Commerce
  • Dato 2022
  • Plattform Shopify Plus
  • Visit gaitline.no